top of page
Søk
  • Forfatterens bildedalmixx

A-kullet: planleggingen i gang

Oppdatert: 1. jan. 2021

Altså, planleggingen av det første kullet har vel egentlig vært igang i mange år allerede, helt siden min første dalmatiner har jeg hatt ønske om eget oppdrett. Så det veldig spennende å skulle gjøre dette nå for aller første gang. Inca fyller to år i mars og venter neste løpetid rundt mai, dersom alt går etter planen. Hun fyller alle kriterier som er satt av NDK (Norsk Dalmatinerklubb); HD-røntget med resultat A (hurra!) og tilstrekkelig premiert på utstillinger (noe hun ikke syntes er gøy i det hele tatt, så noen utstillingschampion blir hun neppe, selv om hun har fått flotte tilbakemeldinger på eksteriør og bevegelse). I tillegg er hun BAER testet, og har utmerket hørsel - om noe selektiv til tider, som de fleste dalmatinere.


Nå titter jeg aktivt etter den "perfekte" hannhunden til henne. Han må være utadvendt og sosial, og elske alt på to og fire bein. Inca er underdanig og reservert, snill som dagen er lang - men trives best med oss som hun er fortrolig med. Det er derfor viktig for meg at hannen kompanserer på dette. I tillegg bør han være kraftig og maskulint bygd - igjen for å harmonisere mot Inca's femininitet. Han bør være godt premiert på utstilling da jeg i tillegg til fine familiehunder ønsker å avle frem hunder med gode forutsetninger for eksteriør og bevegelse i henhold til rasestandarden.


Svært takknemlig for NDK og gode støttespillere i dalmatinermiljøet som hjelper meg med utvelgelsen... det blir ikke lett når alt skal klaffe, men tror jeg er på sporet av noe bra...! :-)

86 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
Innlegg: Blog2_Post
bottom of page